SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1205 >>

- 40 - باب: فضل الطليعة.

40. TALİA’NIN FAZİLETİ (DÜŞMAN HAKKINDA BİLGİ EDİNMEK MAKSADIYLA ÖNCÜ BİRLİK OLARAK GİTMENİN FAZİLETİ)

 

حدثنا أبو نعيم: حدثنا سفيان، عن محمد بن المنكدر، عن جابر رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم: (من يأتني بخبر القوم). يوم الأحزاب، قال الزبير: أنا، ثم قال: (من يأتيني بخبر القوم). قال الزبير: أنا، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (إن لكل نبي حواريا، وحواري الزبير).

 

[-2846-] Cabir İbn Abdullah'ın naklettiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Hendek savaşı sırasında: "Bu savaşa gelen düşman hakkında bize kim bilgi getirir?" deyince ZUbeyr: "Ben getiririm" dedi. Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem aynı soruyu tekrarladı: "Bu savaşa gelen düşman hakkında bize kim bilgi getirir?" Zübeyr tekrar: "Ben getiririm" dedi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Her Nebi'in bir havarisi (seçkin ve güzide bir yardımcısı) vardır. Benim havarim de Zübeyr'dir. "

 

Tekrar: 2997, 3719, 4113, 7261

 

Diğer tahric: Müslim fedailu’s-ahabe; Tirmizi ile Nesai Menakıb»'de; İbn-i Mace Sünnet, mukaddime 

 

 

باب: هل يبعث الطليعة وحده.

41. BİR KİMSE DÜŞMAN HAKKINDA BİLGİ EDİNMESİ İçİN TEK BAŞINA GÖNDERİLEBİLİR Mİ?

 

حدثنا صدقة: أخبرنا ابن عيينة: حدثنا المنكدر: سمع جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال:

 ندب النبي صلى الله عليه وسلم الناس - قال صدقة: أظنه - يوم الخندق، فانتدب الزبير، ثم ندب الناس، فانتدب الزبير، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (إن لكل نبي حواريا، وإن حواري الزبير بن العوام).

 

[-2847-] Cabir İbn Abdullah anlatıyor: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ashabına bir görev için çağrıda bulundu. (Ravilerden Sadaka: "Zannedersem bu çağrı Hendek savaşında olmuştu" demiştir.) Zübeyr gönüllü oldu. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem aynı çağrıyı iki defa daha yaptı ve her seferinde Zübeyr gönüllü olarak bu görevi üstlenmek istedi. Bunun üzerine Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Her Nebi'in bir havarisi vardır. Benim havarim de Zübeyr İbnü'l-Avvem'dır. "

 

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

1. Cihad sırasında düşman hakkında bilgi almak için casusluk yapılabilir.

2. ZUbeyr bedeni ve kalbi güçlü bir sahabidir. Yakin derecesinde bir imana sahiptir.

3. Bir kimse tek başına yolculuğa/sefere çıkabilir. Bu konuyla ilgili ayrıntılı açıklama ileride gelecektir.

 

 

باب: سفر الاثنين.

42. İKİ KİŞİNİN YOLCULUĞA ÇiKMASI

 

حدثنا أحمد بن يونس: حدثنا أبو شهاب، عن خالد الحذاء، عن أبي قلابة، عن مالك بن الحويرث قال:

 انصرفت من عند النبي صلى الله عليه وسلم، فقال لنا، أنا وصاحب لي: (أذنا وأقيما، وليؤمكما أكبركما).

 

[-2848-] Malik İbnü'l-Huveyris'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yanından ayrılırken bana ve yanımdaki arkadaşıma şöyle demişti: "Ezen okuyun ve namazlarınızı kılın. İçinizden büyük olan da size imamlık yapsın!"

 

 

AÇIKLAMA:     Bu başlık iki kişinin birlikte yolculuk yapabileceklerini göstermek maksadıyla kullanılmıştır. "Tek başına yolculuk yapan şeytandır" hadisi hakkında ise şu açıklamalar yapılmıştır: "Kişi tek başına yolculuk yaptığı zaman şeytan ın hile ve desiselerine açık olur veya bu davranışı ile şeytana benzer." Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem tek başına yolculuk yapmayı hoş görmemiştir. Çünkü bu kişi yolculuğu sırasında ölecek olursa onu defnedecek, işlerini üstlenecek birisi bulunmaz. Aynı durum iki kişi için de söz konusu olabilir. Zira her ikisinin veya sadece birisinin ölmesi ihtimal dahilindedir. Fakat üç kişi için böyle bir tedirginlik duyulmaz.